Info Poelman fiets

Poelman fiets  

Het idee

 

Poelman fiets

 

De Poelman fiets is het resultaat van jarenlang fietsen in de stad en buiten de stad. Maar ook van duizenden kilometers fietsen op prototypes van de Poelman fiets onder verschillende weersomstandigheden.

We wilden een fiets maken:

  • die licht van gewicht is, licht fiets en makkelijk te tillen is.
  • die praktisch geen onderhoud vergt.
  • met zo min mogelijk onderdelen (want hoe meer onderdelen, hoe meer onderhoud en hoe meer er stuk kan gaan).
  • zonder vieze stalen ketting, waarvan je handen of je kleding vies kunnen worden.
  • met een aandrijfsysteem die geen onderhoud vergt en niet vies wordt.
  • die je sneller doet besluiten de auto thuis te laten.
  • met kwaliteitsonderdelen.

We wilden een fiets maken die je met plezier gebruikt:

  • om even boodschappen te doen.
  • om naar je werk te gaan.
  • om naar de kroeg te gaan om een biertje (of wat anders) te pakken met je vrienden.
  • om lekker een stukje te fietsen om je conditie op peil te brengen of te houden en te genieten van het weer en de mooie omgeving waarin je woont.
  • om een goed alternatief te zijn voor je auto, zodat je in veel opzichten een bijdrage kan leveren aan het verbeteren van je eigen leefomgeving en die van anderen.

Maar bovenal:

  • een fiets die er vintage en mooi uitziet en daarom met hout.
  • een fiets met een “wow factor”.

Het resultaat, de Poelman fiets.

 

Poelman fiets Urban

 

Het frame 

Het frame vormt de basis van de fiets. Onze frames zijn gemaakt uit een combinatie van staal en hout.

De rede om het frame niet compleet uit hout te maken, is de sterkte van hout. Om een frame volledig van hout te maken, dat net zo sterk is als een stalen of aluminium frame, heb je veel hout nodig.

Wij zijn van mening dat een fietsframe dat volledig uit hout is gemaakt de fiets zwaar maakt (kan wel plus 8 kg zijn) en onelegant. Daarom “hout composiet”.

 

Poelman fiets frame

 

De binnenkant van onze frames bestaat uit hogetreksterktestaal en de buitenkant gedeeltelijk uit echt hout. Wij noemen deze combinatie "hout composiet". In ons geval is er keuze uit europees essen- of teakhout.

Het hout is voorzien van zes laklagen.

Wat inhoudt:

De rest van het frame is voorzien van twee lagen twee-componenten lak.

Het eindresultaat is wonderschoon. Je kan je ogen er niet vanaf houden.

  • Frame van staal met hoge treksterkte met chromoly zadelbuis.
  • Draadloze 1 1/8" hogetreksterkte stalen vork met rechte armen, geïntegreerde oogjes.
  • Smeedstalen achterwielnaafbevestiger met geïntegreerde riemspanner.
  • Oogjes voor achter- en voorspatbord, achterrack en voorvork voorzien van geïntegreerde bagagedrageroogjes.
  • Inclusief balhoofd, 2 x 10 mm of 3 x 10 mm stem spacers.
  • Inclusief Ø 28,6 mm zadelklem voor Ø 27,2 mm zadelpen.

De voor- en achternaafbevestigers worden beschermd door roestvaststalen delen.

 

Poelman fiets rvs bescherming

 

Het hout

Poelman fiets wood

Het hout dat we gebruiken voor de Poelman fiets komt van de Amsterdamsche Fijnhouthandel.

 

Voor meer informatie zie: klik hier voor de website van Fijnhout.

 

Dit bedrijf is FSC gecertificeerd. Het FSC-systeem zorgt ervoor dat de bossen op onze wereld, door middel van verantwoord bosbeheer, behouden kunnen blijven. Wij vinden dat belangrijk. 

 

Staal

Wij hebben voor het frame van de Poelman fiets bewust gekozen voor staal als basismateriaal. Staal is per saldo een geweldig materiaal.

  • Staal is sterk. Meer dan 2 maal sterker dan aluminium bijvoorbeeld.
  • Staal kan tegen een stootje. Beter dan carbon bijvoorbeeld.
  • Staal laat zich goed verbinden (lassen, verlijmen, solderen of mechanisch verbinden).
  • De kennis van de mechanische, chemische en natuurkundige eigenschappen van staal, bij de verwerkers ervan, is enorm. Omdat staal al zo lang toegepast wordt. 
  • IJzererts (waaruit staal wordt gemaakt) is nog voor vele generaties na ons beschikbaar op onze aarde.
  • Staal laat zich uitstekend recyclen. In Nederland wordt circa 90 % van het staal dat wij gebruiken uiteindelijk weer gerecycled. Op dit moment bestaat nieuw geproduceerd staal voor 45 % uit gerecycled staal. Dit percentage zal in de toekomst alleen nog maar toenemen.
  • Recyclebaar staal kan worden geraffineerd. Beter dan bijvoorbeeld aluminium. Dit maakt het mogelijk om de samenstelling van gerecycled staal goed aan te passen aan zijn nieuwe toepassing.

De verwachting is dat nieuw staal uiteindelijk voor 100 % uit recycled staal zal bestaan. 

 

 

Met iedere ton staal die gerecycled wordt, besparen we bovendien:

  • 0,5 ton kolen
  • 1,5 ton ijzererts
  • 40 % water
  • 70 % energie
  • 75 % broeikasgasemissies

Het recyclen van staal levert dus een behoorlijke milieuwinst op.

Heeft staal ook een nadeel? Ja, het kan roesten. En daarom beschermen wij onze frames met een uitstekende verflaag.

 

Stuurpen  

Fiets - Bicycle - Ash - Stem

Contec Comfort 1 1/8", verstelbaar 0-60°, deelbaar, 105 mm lang, 25,4 mm stuurklemming. A-head, aluminium 2D gesmeed, zilver, gewicht 309 g.

Je kan de stuurpen verstellen in de voor jou meest comfortabele positie!!!

 

Gates Carbon Drive® 

 

Poelman fiets Gates Carbon Drive

 

Als je in de afgelopen 120 jaar een fiets hebt gekocht, is de kans groot dat het wordt aangedreven door een ketting.

Hoewel de trouwe fietsketting elke fietser goed heeft gediend, wilde Gates niet alleen het fietsen verbeteren, Gates wilde hervormen. Dus creëerde men de "Gates Carbon Drive®".

  • De "Gates Carbon Drive®" maakt het dagelijks fietsen beter, makkelijker en toegankelijker.
  • Het biedt de soepele rit die fietsers willen, zonder een aantal van de nadelen van de traditionele fietsketting.
  • Het is sterker, stiller en vereist minder onderhoud.
  • Het is vetvrij, olievrij en zorgeloos.
  • Het zal geen sporen achterlaten op je broek en je hoeft nooit meer te stoppen om een afgelopen ketting weer op zijn plaats te leggen.
  • De aandrijfriemen zijn voorzien van rekvrije koolstofvezel trekkoorden. De geavanceerde urethaan technologie maakt de riem weerbestendig, flexibel en duurzaam.

De Poelman fiets is voorzien van het Gates CDX-CENTER-TRACK systeem.

 

De correcte riemspanning kan eenvoudig gecontroleerd worden met behulp van je mobiele telefoon. Download de app van je appstore. 

 

Fiets - Bicycle - Gates tension app

 

Voor meer informatie zie: klik hier om de Gates Carbon Drive website te bezoeken.

 

 

Poelman fiets slingering

 

Na montage van het Gates 55 tanden voortandwiel op de Poelman fiets, wordt het voortandwiel gecontroleerd op slingering. De slingering mag niet meer dan + 0,05 mm / – 0,05 mm bedragen.

 

Meetinstrumenten van MuRaad B.V.: klik hier om de website van MuRaad B.V. te bezoeken.

 

Achternaven en wielen 

De achternaaf van de Poelman fiets is voorzien van een terugtraprem. Dit is het geval bij elke fiets die wij maken. Optioneel kunt u uw fiets door ons extra laten voorzien van een voorhandrem. 

U kunt voor uw fiets kiezen uit 3 verschillende achternaven: 

  • Naaf zonder versnelling (fixed gear, fixie, single-speed) en terugtraprem (Histop). 
  • Naaf met 2 versnellingen en terugtraprem (Sturmey Archer). 
  • Naaf met 8 versnellingen en terugtraprem (Shimano).

 

Naaf zonder versnelling (fixed gear, fixie, singlespeed) en terugtraprem. 

 

Poelman fiets single speed

 

Eigenlijk is een fiets zonder versnellingen (single-speed) prima. Wij hebben de tandwielverhouding (diameter voortandwiel : diameter achtertandwiel) zo gekozen dat met de fiets toch een behoorlijke snelheid gehaald kan worden.

Ook bij tegenwind en licht heuvelop trapt de Poelman fiets soepel.

Het principe waarop deze uitvoering is gestoeld, is dus de “fixed gear bike”’.

De “fixed gear bike” of “fixie” wordt in de USA door fietskoeriers gebruikt. De fietskoeriers distribueren in de grote steden van de USA poststukken en kleine postpakketten.

De “fixed gear bike” is in de basis een stalen racefietsframe met lichte aluminium wielen, heeft geen versnellingen (singlespeed), heeft geen bagagedrager, heeft geen spatborden en heeft geen remmen en kan niet “freewheelen” (doortrapper). “Less is more”.

Om toch te kunnen remmen, hebben de fietskoeriers een speciale techniek ontwikkeld. Dit wordt “skidding” genoemd. Het vergt de nodige oefening om dit “skidden” onder de knie te krijgen en dan nog blijft het niet zonder gevaar.

Een ander nadeel van een doortrapper is dat, bij het nemen van een scherpe bocht, één van de trappers de grond kan raken. Je kan dan echt op een heel vervelende manier komen te vallen.

Om bovengenoemde redenen heeft de Poelman fiets gewoon een terugtraprem en kunnen “freewheelen”. Terugtrapremmen zijn praktisch onverwoestbaar en vergen geen onderhoud. Het beeld van de fiets (“less is more”) verandert er met een terugtraprem niet door.

De achternaaf van deze uitvoering is van het merk Histop. Het is een simpele, afgedichte en betrouwbare naaf.

De aluminium velgen van de wielen zijn van het type Origin8 TA42 en hebben een 42 mm hoog profiel.

Dit type wiel is populair onder fixie rijders.

  • De wielen hebben dubbele aluminium wanden.
  • Uitgevoerd met stalen gegalvaniseerde spaken, gefabiceerd in Frankrijk door Mach1. 
  • De wielen hebben geen machinaal bewerkte remranden.
  • De uitvoering is aluminium zilver.
  • Afmetingen wielen: 28", 622x14 (700x20/23), 36 spaakgaten, 42 mm hoog.
  • Gewicht achterwiel: 1,9 kg.

 

Voor meer informatie zie: klik hier om de Origin8 website te bezoeken. 

 

Naaf met 2 versnellingen en terugtraprem 

 

Poelman fiets Sturmey Archer

 

Wil je toch wat sneller gaan met meewind of heuvel af, dan is de uitvoering met 2 versnellingen een overweging.

Je bedient de versnelling door even kort terug te trappen. Nog een keer terugtrappen en je schakelt weer terug naar de andere versnelling. 

De achternaaf van deze uitvoering is van het merk Sturmey Archer, type S2C. 

De aluminium velgen van de wielen zijn van het type Origin8 TA42 en hebben een 42 mm hoog profiel.

Dit type wiel is populair onder fixie rijders.

  • De wielen hebben dubbele aluminium wanden.
  • Uitgevoerd met stalen gegalvaniseerde spaken, gefabiceerd in Frankrijk door Mach1.  
  • De wielen hebben geen machinaal bewerkte remranden.
  • De uitvoering is aluminium zilver. 
  • Afmetingen wielen: 28", 622x14 (700x20/23), 36 spaakgaten, 42 mm hoog. 
  • Gewicht achterwiel: 2,5 kg.

 

Voor meer informatie zie: klik hier om de Origin8 website te bezoeken. 

Voor meer informatie zie: klik hier om de Sturmey Archer website te bezoeken. 

 

Naaf met 8 versnellingen en terugtraprem 

 

Poelman fiets 8 versnellingen Shimano

 

Wil je je helemaal niet bezig houden met meewind, tegenwind, heuvel op of heuvel af, dan is de Poelman fiets met 8 versnelling een goede keuze. Ook voor de sportfietser is dit een topper.

Wij hebben de tandwielverhouding (diameter voortandwiel : diameter achtertandwiel) zo gekozen dat met deze fiets iedere stijle helling gemakkelijk te nemen is. En in de hoogste versnelling is, met een gunstige trapfrequentie, toch vrij gemakkelijk een snelheid te halen van 40 tot 45 km/uur.

De achternaaf van deze uitvoering is van het merk Shimano, type Nexus INTER-8 SG-8C20.

De 8 versnellingen worden bediend met een Shimano Revo versteller op het stuur.

 

Poelman fiets Shimano Revo versteller op bull horn stuur

 

De aluminium velgen van de wielen zijn van het type Ryde ZAC-2000 en hebben een 21,5 mm hoog profiel.

Dit type wiel is populair onder sportfietsers.

  • De wielen hebben dubbele aluminium wanden en zijn voorzien van roestvaststalen spaken.
  • De uitvoering is aluminium zilver.
  • De machinaal bewerkte remranden hebben wij gepolijst.
  • Afmetingen wielen: 28", 622x19, 36 spaakgaten, 21,5 mm hoog.
  • Gewicht achterwiel: 2,92 kg.

 

Voor meer informatie zie: klik hier voor de Ryde website. 

Voor meer informatie zie: klik hier voor de Shimano website.

 

 

Poelman fiets Shimano Nexus inter 8

 

Het zadel

 

Poelman fiets Brooks

 

Voor de Poelman fiets hebben we gekozen voor een zadel van Brooks, de Cambium C17 Carved. Een "state off the art" zadel. Eén van Brooks' laatste ontwikkelingen.

Een comfortabel racy zadel. Mooi ook.

Brooks Cambium is een serie zadels gemaakt van gevulkaniseerd natuurlijk rubber en katoen, versterkt door een dunne laag van structurele textiel voor extra veerkracht en de legendarische bekende levensduur.

De unieke flexibele, onderhoudsvrije, waterdichte top is ontworpen om de bewegingen van de fietser te volgen voor onmiddellijk comfort en gebruiksgemak.

De uitsparing in het zadel verlicht de druk in de perineale regio. Dat werd ook zo ervaren door langeafstandfietsers. Het ondersteunt de comfort op langere ritten. De extra flexibiliteit absorbeert schokken en trillingen van de weg beter. Het functioneert min of meer hetzelfde als een schokabsorberende zadelpen.

Voor het oog lijkt de C17 Carved heel racy in zijn vorm en lijnen, wat het inderdaad is. Een zadel waar je in gaat zitten. De geometrie en de afmetingen zijn gebaseerd op die van het meest herkenbare model van Brooks, de B17. Het waarborgt hetzelfde tijdloze comfort, kilometer na kilometer.

 

Voor meer informatie zie: klik hier om de Brooks website te bezoeken.

 

De banden

 

Poelman fiets Zaffiro

 

De Poelman fiets is uitgevoerd met Vittoria banden, type Zaffiro, Etro maat 23-622, Franse maat 700x23C.

Vittoria is één van de meest innovatieve fietsbandenfabrikanten in Europa.

Top-waarde band, om te willen hebben!

Zaffiro - overal erkend als de trainingsband voor de serieuze fietser. Robuuste constructie verkleint de kans aanzienlijk op lekrijden, heeft een goede grip op de weg in alle omstandigheden, en geeft grote kilometetrages zonder zorgen.

Ziet er geweldig uit, en uitstekende kosten per kilometer maakt Zaffiro om te willen hebben.

De nieuwe maatstaf voor trainingsbanden! Minder lekke banden, stevige grip en lange levensduur betekent meer gemak en meer “quality time” op de weg.

Lage rolweerstand maken lange ritten op de fiets meer een genot dan een karwei - Vittoria kwaliteit.

Vernieuwd, modernere look. Racing geïnspireerd loopvlak. Zuinige, hoge kilometrage band.

 

Voor meer informatie zie: klik hier om de Vittoria website te bezoeken.

 

Crankstel

 

Poelman fiets Deore

 

Voor het crankstel van de Poelman fiets hebben we gekozen voor de vierarmige Shimano Deore FC-M590 175 mm 9S. Het is een crankstel met geïntegreerde holle lichte bracketas.

De constructie heeft een verbeterde stijfheid door de bijzonder brede plaatsing van de lagers. De lagers zijn van het type SM-BB51 BSA, stof en waterdicht.

  • De aluminium robuuste crankarmen hebben een lengte van 175 mm.
  • Het is een eenvoudige, degelijke, lichte en betrouwbare crankset.

 

Voor meer informatie zie: klik hier om een grappig filmpje te bekijken over de Shimano Deore crankset. 

 

En een zijstandaard

 

Poelman fiets zijstandaard.

 

Wat anders?

Je zet deze mooie fiets toch niet tegen een lantaarnpaal of een boom, als je met je vrienden een biertje drinkt in de kroeg?

Een lichtgewicht "Atran Velo" standaard, gemaakt van aluminium, roestvrij staal en een kunststof onderdeel.

Eenvoudig aan te passen aan de grootte van uw fiets.

 

Wilt u nog meer foto´s bekijken van de Poelman fiets? Ga dan naar: klik hier om naar de Google Poelman fiets pagina te gaan.

© 2016 - 2020 Poelman Fiets | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel